KALAM HIKMAH

Apabila anda berada di pagi, jangan menunggu datangnya waktu petang. Hiduplah dalam batasan hari ini sahaja. Curahkan seluruh perhatian anda untuk menjadi lebih baik di hari ini.

Cubalah mengasingkan diri dari manusia, kecuali untuk kebaikan. Jadilah orang yang sentiasa berada di dalam rumah. Laksanakanlah urusan anda dengan baik dan kurangilah pergaulan anda dengan orang lain tanpa faedah.

Perbanyakkanlah mengucap La haulawala quwwata illa billah, kerana kalimah ini dapat melapangkan dada anda, memperbaiki keadaan, perkara yang berat menjadi ringan, dan akan menjadikan diri anda diredhai oleh Dzat Yang Maha Kuasa.

Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang maslahat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan.

Yakinlah anda, bahawa dunia ini merupakan tempat yang penuh dengan cubaan, bala', kesulitan dan kesedihan. Oleh kerana itu, terimalah ia seadanya dan selalulah minta pertolongan Allah.

Maniskanlah wajah anda kepada siapa saja, nescaya anda akan mendapatkan cinta kasih mereka. Haluskan tuturkata anda, pasti mereka akan mencintai anda. Dan tawadhu'lah terhadap mereka, pasti mereka akan menghormati anda.

Lihatlah orang yang lebih rendah dari anda dari segi tubuh badan, rupa, harta, rumah, pekerjaan, dan keluarga, nescaya anda akan menyedari bahawa anda masih lebih baik daripada ribuan orang lainnya.

Carilah rezeki yang halal, dan jauhilah rezeki yang haram dan janganlah anda meminta-minta kepada yang lain. Berniaga lebih baik daripada menjadi pegawai. Gandakan harta anda dengan berniaga, dan hiduplah dengan kesederhanaan.

Janganlah marah, sebab marah hanya akan merosakkan keadaan jiwa, mengubah budi pekerti, memperburukkan pergaulan, menghancurkan kasih-sayang, dan memutuskan tali silaturrahim.

Jika anda ingin merasakan kebahagiaan bersama orang lain, maka perlakukanlah mereka dengan cara yang sama yang anda sukai ketika mereka memperlakukan anda. Jangan merendahkan dan meremehkan martabat mereka.

Berbincang dengan teman dapat menghilangkan kesedihan. Bersenda gurau dapat menciptakan suasana santai. Mendengarkan syair dapat menenangkan hati.

Sahabat yang paling baik adalah orang yang sangat anda percaya dan membuat diri anda tenang bersamanya, membantu kesulitan anda, ikut prihatin dengan kegelisahan anda, dan ia tidak menyebarkan rahsia anda.

KATA MOTIVASI

Diri sendiri adalah teman yang paling rapat.

Sebaiknya, sebelum berkahwin lagi, keserasian diambil kira.

Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

Yakinilah pasangan anda itu adalah yang terbaik buat anda.

Orang yang bahagia sentiasa mudah apabila hendak tidur dan dia boleh tidur dengan lena dan bangkit dengan bersemangat.

Ingat anak-anak, ingat rumahtangga, ingat jiran tetangga, ingat latarbelakang diri, dan ingat agama tatkala bergaduh.

Memaparkan catatan dengan label RAHSIA DIRI. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label RAHSIA DIRI. Papar semua catatan

Februari 06, 2012

KESAN PERSONALITI DARI GAYA BERPAKAIAN

Dalam bidang komunikasi terdapat istilah komunikasi objek iaitu istilah lain bagi 'objektiks' . Istilah ini merujuk kepada semua jenis benda - benda fizikal . 

Ianya terdiri daripada pakaian yang kita pakai hinggalah kepada kereta yang kita miliki. Benda - benda yang kita gunakan , pakai dan makan , semuanya boleh memberitahu siapa diri kita . Semuanya termasuk buku - buku yang kita baca , barang kemas yang kita pakai , rumah di mana kita tinggal , perabot yang kita beli , muzik yang kita dengar , pokok - pokok yang kita tanam dan lain - lain lagi yang berunsur peribadi dan kita sebagai pemiliknya . 

Haisss....cerita tentang apa pulak ni...suspennya. Takut pulak iye nak keluar rumah kalau camni. . hehe. . .sebab apa, , , , ' orang nanti boleh tahu rahsia kita hasil kesan daripada apa yang kita tonjolkan. Bukannya nak riak' ya , Jangan salah faham pulak nanti...kesian saya buat topik sekadar nak berkongsi aje. . . Okey sambung balik. . .makanya . . . ' Mata - mata nakal memandang dengan pandangan keburukan atau kebaikan . *Impak maksima.

Tak faham ya. ?? nanti saya baca satu - satu . Okey saya sebut satu persatu . Mohon dipermudahkan .

" Siapa diri kita sangat mempengaruhi layanan yang kita terima daripada orang - orang lain . Jikalau orang lain memandang diri kita seorang yang baik , mereka akan bercakap kepada kita dengan cara - cara yang baik . Betul tak ?? Ada pengalaman tak ??

Pernah tak anda pada hari - hari tertentu mood anda macam nak keluar tapi bercampur dengan perasaan malas. Pelik kan? Nak keluar tapi malassss. . .malas pasal apa. . . .*bersebab. . . . 'malas pikir apa nak pakai. . . .haisss. . . Itu bab lain. . . .

Sambung cerita tadi. . . ' Oleh itu adalah sangat penting supaya kita memahami beberapa faktor yang menyebabkan orang - orang lain memandang kita begitu ataupun begini . Apabila kita sudah memahami perkara itu , maka kita akan dapat memperbaiki cara - cara kita menampilkan diri supaya orang - orang yang belum kenal kita akan memahami kita dengan cara yang kita mahukan .

MasyaAllah....boringnya topik ni. Apasal pulak kita nak buat ikut apa pandangan orang kepada kita ??      " Aku adalah aku " . Aku pakai apa yang aku suka pakai , naper pulak nak ikut - ikut perspektif orang lain pulak. . .huh susah tul la hidup ni ". . . , , , *Subhanallah , ' adikk. . . .adik tak patut cakap gitu. Cuba adik pikir , *Pakaian kita adalah lambang peribadi kita , ISLAM kah kita kalau ikut suka hapa nak pakai dot dot dot dot. . . .  - abaikan. . . . ( Isu Sensitif )

Pakaian , kemasan diri dan penampilan selalu sahaja dijadikan asas bagaimana orang lain mentafsirkan diri kita , terutama sekali apabila mereka memandang kita buat kali pertama . Tafsiran itu selalunya kekal lama , tidak berubah - ubah .

Contoh :-
Cara kita menjaga dan menyikat rambut pun boleh dibaca . Perempuan yang menggunakan stail rambut menggerbang akan dibaca berlainan daripada mereka yang berambut pendek . Lelaki yang berambut panjang dan yang berambut pendek juga akan dibaca dengan tafsiran yang berlainan .

STATUS
Status adalah salah satu daripada pelbagai ciri yang kita miliki . Ada orang mempunyai status yang tinggi dan ada orang yang kurang tinggi statusnya . Selain daripada ketinggian badan , dua faktor lain yang mempengaruhi anggapan kuasa dan status ialah  pakaian dan benda - benda yang kita miliki .

Banyak pakaian , walaupun mahal ; tidak melambangkan kuasa ilmu , kepakaran , kemahiran dan hak membuat keputusan .
Pilihlah kasut , jam tangan , tali leher dan lain - lain artifak daripada jenis yang melambangkan kuasa yang kita mahu . Banyak artifak adalah lambang orang yang memakainya memiliki banyak wang , tetapi ia bukan lambang kuasa membuat keputusan / kuasa ilmu dan kepakaran . Jadi hati - hati apabila memilih simbol - simbol kuasa . Pastikan dahulu apakah jenis kuasa yang hendak kita tonjolkan , kemudian baru pilih lambang yang betul .

Contoh Simbol Ilmu dan Kepakaran :-
Baju lengan panjang bersaiz longgar , berwarna putih / keputih -putihan , tali leher jalur , seluar panjang hitam / biru tua potongan berkelim pada pinggang , tali pinggang kulit , stoking hitam / biru tua dan kasut bertali . Jam tangan fesyen konvensional ; berbingkai logam , bulat , berangka romawi ( I , II , III ) dan bertali kulit .

Kajian telah dibuat berdasarkan kaitan antara pakaian dan peribadi .

Orang -orang yang sangat teliti dengan pakaian mereka  adalah :-
Orang - orang yang mudah patuh kepada arahan dan mengambil berat apa kata orang - orang lain . 

Orang - orang yang agresif  dan tidak pedulikan pendapat orang lain adalah :-
Orang - orang yang tidak berapa teliti pada pakaian mereka .

Orang - orang yang gemar memakai T-shirt , seluar jean dan kasut kanvas adalah :-
Orang - orang yang sentiasa suka berhati muda dan remaja . Mereka orang yang hidup mudah , tidak penuh kepura - puraan dan suka kepada keseronokan . Tetapi mereka juga suka memberontak dan kepala angin / moody . Mereka tidak suka dikongkong dan sangat mementingkan kebebasan mereka sebagai individu . Mereka suka pasangan yang pandai memanjakan dirinya . 

Orang - orang yang selesa memakai pakaian seragam syarikat / jabatan :-
 Orang - orang yang suka berpegang kepada nilai - nilai tradisional . Mereka pandai bekerjasama dengan orang - orang lain . Mereka suka bercampur gaul dengan orang - orang yang seperti mereka juga . Mereka tidak suka kepada orang - orang yang terlalu mementingkan kebebasan peribadi .

Orang - orang yang kadang - kadang berpakaian kemas tetapi tiba - tiba suatu hari berpakaian selekeh:-
Orang - orang seperti ini berpakaian ikut citarasa dan emosi mereka . Mereka mementingkan hati dan perasaan mereka sendiri lebih daripada hati dan perasaan orang lain . 

Orang - orang yang suka membeli dan memakai pakaian berjenama mahal :-
Orang - orang yang mementingkan status . Mereka mementingkan apa orang lain kata terhadap diri mereka . Mereka itu tidak pandai menerima diri sendiri sebagaimana adanya . Oleh kerana mereka mengambil berat mengenai apa orang lain kata , mereka juga gemar mengata orang .

Orang - orang yang berani memakai pakaian yang garang , lain daripada yang lain , dan tidak menyerupai orang lain daripada segi potongan dan gabungan warnanya :-
Orang - orang yang mempunyai banyak tenaga dalaman dan penuh emosi . Mereka suka menjadi perhatian orang . Mereka berjiwa seni dan sangat mengutamakan kebebasan individu . Mereka berjiwa sensitif , suka menunjukkan sikap terbuka dan berterus - terang .

Orang - orang yang pakaian / barang bersepah  - sepah dalam bilik tidur , pejabat / dalam keretanya :-
Tidak suka kepada peraturan - peraturan yang menyekat kebebasan . Mereka mempunyai sedikit sikap tidak suka kepada tanggungjawab . Mereka tidak suka menyusah - nyusahkan hidupnya dengan mengambil berat perkara - perkara kecil dan remeh - temeh . Mereka mempunyai banyak semangat hidup dan menyukai kehidupan . 

Seseorang yang menyimpan banyak pasang kasut , lebih daripada biasa , ialah :-
Seorang yang hatinya sukar dipuaskan . Tidak pernah puas dengan apa yang diterimanya . Tidak puas dengan apa yang sudah dimilikinya dan tidak puas dengan apa yang diterimanya daripada orang lain. 

Seseorang yang memakai / menyimpan satu / dua pasang kasut sahaja :-
Orang yang tidak boros . Mereka orang yang setia dan tidak suka berubah - ubah fikiran dan citarasa. Mereka tahu apa yang penting dan apa yang tidak penting dan mereka tidak suka terikut - ikut orang lain . 

Orang yang suka memakai kaca mata yang gelap  
Dianggap orang yang menyembunyikan sesuatu mengenai diri mereka . 

Orang yang memakai kaca mata berbingkai hitam
Dianggap seorang yang terpelajar dan berdisiplin . 




Walau bagaimanapun, " Jangan menilai isi buku berdasarkan kulitnya . Pepatah tersebut memang benar cuma realitinya , lazimnya penampilan kita sangat menentukan apa yang orang - orang lain fikirkan mengenai diri kita .

Daripada pakaian yang kita pakai orang akan tafsir siapa kita . Mereka cuba meneka taraf kita di dalam masyarakat , pendidikan kita , sikap , nilai , gaya hidup kita dan terpenting sekali Agama kita .
Malah mereka cuba meneka sejauh mana kita seorang yang menghormati adat dan budaya kita . Dengan lain maksud , mereka cuba meneka adakah kita seorang yang cekap , mahir , serius dan bercita - cita tinggi . . . . . SEMUANYA DARIPADA CARA KITA BERPAKAIAN .

Jangan bimbang dan jangan gundah gulana kerana yang terbaik adalah kita di sisi Yang Maha Esa . Bersederhana itu adalah terbaik . Kerana dunia pinjaman semata . Tidak salah berpakaian indah asal saja tiada pembaziran dari sudut agama dan penekanan harus disebut disini iaitu FIKIR DAHULU SEBELUM PAKAI , UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI , AURAT WANITA WAJIB DIJAGA .

Selamat Berhijrah dan Salam Maulidur-Rasul .

Mac 02, 2011

DUKA NESTAPA LUMRAH HIDUP

Terlebih dahulu ucapan terima kasih kepada setiap individu yg menyukai penulisan saya. TERIMA KASIH :)

Kali ini saya ingin berkongsi tip..hehe tip apa pula ya..


Tip ini paling mudah diikuti.

Bagaimana nk ubat hati yg terluka... ? ? ?


10 TIP PERGILAH DUKA

Februari 13, 2011

KERAMAT TARIKH LAHIR

Tarikh keramat dalam hidupku. Genap 15 tahun perkahwinan ini dan tarikh ulangtahun kelahiranku. Dilahirkan pada tahun NAGA yang bertuah gitu...,, menurut SHIO ler..../

Kalau ikut kepercayaan,sebut je angka kelahiran individu, senang aje dihitung personaliti diri secara tidak langsung. Contohnya, angka 23 melambangkan diri berpersonaliti sensitif, peka, romantik, setia dan seantario dgnnya. (Nanti kita kupas lg dilain masa)
Mungkin juga... ada betul dan secara kebetulan ianya berpadanan. Allah Pencipta yg Maha Mengenali makhluk ciptaanNya.


Namun saya percaya sikap mahupun sifat dlm diri kita setiap individu boleh diperbaiki dan diperbaikkan lg sekiranya kita merasakan itu adalah kelemahan/kekurangan dlm diri. Kita akan menjadi manusia yg lemah dan rendah diri sekiranya percaya bulat2 dan tiada iniasitif untuk berubah secara positif. Kesimpulanya di sini kita harus menilai apa yg baik kita perbaikkan lagi, yg buruk kita perbaiki diri secara beransur-ansur. Wallahua'lam.




Rahsia di sebalik kelahiran dan Pasangan Ideal.


Kalau anda dilahirkan pada 1hb, 10hb, 19hb, 28hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.

no.1
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.



Kalau anda dilahirkan pada 2hb, 11hb, 20hb, 29hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.

no.2
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan.. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda adalah no.2, 5, 9.



Kalau anda dilahirkan pada 3hb, 12hb, 21hb, 30hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.

no.3
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.



Kalau anda dilahirkan pada 4hb, 13hb, 22hb, 31hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.4

Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang.. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.



Kalau anda dilahirkan pada 5hb, 14hb, 23hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.5
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang kelakar di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2, 9.



Kalau anda dilahirkan pada 6hb, 15hb, 24hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.6
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.



Kalau anda dilahirkan pada 7hb, 16hb, 25hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.7
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no..2.



Kalau anda dilahirkan pada 8hb, 17hb, 26hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.8
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah.. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.




Kalau anda dilahirkan pada 9hb, 18hb, 27hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.9
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.








*SHIO*

Merupakan simbol binatang cina yang mewakili 12 siklus tahunan. Berbeza dengan konsep barat yang diwakili bintang-bintang. Kalendar bulan cina dibuat berdasarkan siklus dari bulan. Dalam kalendar cina, awal tahun dimulai antara akhir Januari dan awal Februari.


Setiap tahun ditandai dengan nama binatang (shio) sesuai dengan siklus yang berputar ; Tikus, Kerbau, Harimau, Arnab, Naga, Ular, Kuda, Kambing, Monyet, Ayam, Anjing dan Babi. Setiap dua belas tahun, binatang atau shio yang sama akan muncul. Shio binatang juga menandakan fungsi sosial yang berguna untuk mengetahui umur seseorang.


SHIO - Foto



*12 TAHUN BINATANG*

RAT - TIKUS
kamu imaginatif, menyenangkan dan benar2 murah hati terhadap orang yang kamu cintai. Namun, kamu cenderung mudah marah dan terlalu kritis. Kamu juga dikenal sebagai orang yang opportunis. Lahir dalam shio ini, kamu akan senang bekerja dalam sales atau penulisan, kritikus atau penerbit.
Meskipun shio tikus dikenali sebagai pembawa penyakit, anggapan itu berbeza bagi masyarakat cina. Shio Tikus dikenali sebagai simbol keberuntungan dan kesejahteraan bagi masyarakat Cina dan Jepun.


Tips Cinta Tahun Tikus
memiliki daya penarik yang kuat terhadap lawan jenis. Pasangan yang paling cocok dengannya ialah Naga, Monyet atau Kerbau


Profesion yang secocok untuknya adalah ; Ilmuan, Penulis, Doktor, Bintang Media.


Lahir di Tahun : 1960, 1972, 1984, 1996, 2008






OX - KERBAU
dilahirkan sebagai pemimpin, kamu menjadi inspirasi untuk orang disekitar kamu.
Kamu memilih metode konservatif dan berbakat menggunakan tangan kamu. Sangat mengharapkan segala sesuatu berjalan sesuai dengan pilihan kamu. Shio kerbau akan sangat berhasil sebagai dokter, jendral atau penata rambut.
Berdedikasi dan solid, Shio yang kuat ini dilahirkan sebagai pemimpin, sangat tergantung untuk meraih dan memiliki kemampuan untuk mencapai hal-hal luar biasa. Kerbau cenderung sangat metodikal dan lambat; mereka mendekati projek dengan langkah demi langkah yang menurut mereka terbaik, dan mereka tidak pernah kehilangan focus terhadap tujuannya. Mereka adalah pekerja yang tidak mengenal lelah yang sangat perhatian terhadap hal-hal kecil dan percaya untuk mengawal segala sesuatu dengan benar.


Tips Cinta Tahun Kerbau
harus belajar mengatasi emosi. Perlakukan orang yang anda cintai dengan mesra dan hangat. Pasangan yang paling cocok dengannya ; Tikus, Ular atau Ayam.

Lahir di Tahun : 1961, 1973, 1985, 1997, 2009




HARIMAU (MACAN)
kamu sensitif, emosional, mampu mencipta cinta yang luar biasa. Keras kepala dengan apa yang kamu anggap benar dengan istilah lain ; pemberontak.
Shio ini sangat serasi sebagai boss, penjelajah, matador.
Pusat perhatian dan pentingkan diri sendiri.
Meskipun mereka menyenangkan dan suka bergaul, shio ini terkadang suka menyendiri juga. Kepentingan utama dari harimau adalah mengikuti ambisinya dan menjaga agar tetap mengontrol.
Mereka sangat moody dan sering merasa tegang dibandingkan yang lain. Mereka dapat bertindak buruk jika dalam keadaan tertekan dan mudah sekali marah tanpa mengontrol emosi.


Tips Cinta Tahun Harimau
Jangan membuat janji apapun yang tidak dapat anda tepati kepada kekasih. Fahami dan tunjukkan kepedulian anda terhadap perasaan dia.
Pasangan cocok ; Babi, Kuda, Anjing.


Lahir di Tahun ; 1950, 1962, 1974, 1986, 1998, 2010.



ARNAB (KELINCI)
Kamu adalah orang yang baik, sangat patuh dan menyenangkan. Kamu memiliki kecenderungan menjadi sentimentel. Menjadi berhati-hati dan konseratif, kamu sangat berhasil dalam bisnes dan juga menjadi pengacara, diplomat atau aktor yang baik.
Pemalu dan atraktif, Shio Arnab cenderung berperilaku seperti Arnab, suka ataupun tidak! Shio ini sangat popular dan memiliki keluarga besar dan teman. Melengkapi nalurinya untuk melindungi orang yang disayangi, berhubungan dengan masalah romantika, Shio Arnab selalu memiliki idelistik terhadap hubungan. Sensitif dan manis sering berakhir dengan memberikan lebih pada rekan tanpa memperdulikan realiti atau kesihatan. Khabar baiknya adalah, jika sedang tidak seimbang, teman-teman mereka akan mendukung dan mengembalikan keseimbangan hidupnya.




Tips Cinta Tahun Arnab
emosi tidak stabil, belajar bersabar dan bersikap ramah terhadap pasangan disaat berkomunikasi.
Pasangan yang secocok adalah dari Tahun ; Anjing, Kambing dan Babi.


Lahir di Tahun ; 1951, 1963, 1975, 1987, 1999, 2011




NAGA (DRAGON)
Naga adalah individu yang popular meskipun dengan reputasi yang buruk dan ‘mulut besar’. Kamu sangat pandai, berbakat dan perfeksionis.
Shio Naga adalah salah satu shio terkuat dan paling beruntung dalam Zodiak atau astrologi Cina. Ini adalah shio yang suka memberi, cerdas dan keras kepala yang tahu apa yang mereka inginkan dan bagaimana meraih keinginan mereka. Shio Naga memiliki beberapa sifat alami, karisma yang menarik yang memastikan mereka pasti dapat meyakinkan atau mempengaruhi pasangan dan juga sering menemukan mereka dalam pusat perhatian di segala situasi sosial. Bintang ini juga sangat diberkati; Naga biasanya dikenal sangat beruntung untuk masalah percintaan. Teman-teman Naga biasanaya sangat ingin mendengarkan apa yang ingin dibicarakan si Naga dan dalam memberikan nasihat atau pendapat, sang Naga lah yang dapat meraih perhatian.
Ego yang sangat tinggi dimiliki Shio Naga, namun shio ini dikenali dapat memberi motivasi bagi para pengikutnya. Menurut lagenda Naga, adalah sifat alami mereka dilahirkan untuk memimpin jalan. Kekuasaan adalah apa yang diinginkan Naga. Shio Naga biasanya dikenali cukup oportunis, selamanya mencari jalan untuk mendapatkan kekuasaan. Sesuai dengan sifatnya, Naga memiliki kelemahan yaitu tidak dapat menerima kondisi jika mereka berada dalam posisi yang dikalahkan.
Sesuai sebagai artis, pendeta atau politik.


Tips Cinta Tahun Naga
Jangan biasakan memasang wajah yang masam. Bersikaplah secara jujur dan terus terang dengan ekspresi wajah anda.
Pelihara senyum yang hangat dan lembut dan hendaknya pasangan salingmencurahkan cinta dan kasih sayang.
Pasangan secocok adalah dari Tahun ; Monyet, Tikus, Ayam


Lahir di Tahun ; 1952, 1964, 1976, 1988, 2000






ULAR
seorang yang bijak dan ramah. Berfikiran dalam dan sangat romantis.
Shio ini senang menghabiskan waktu sepanjang hari untuk membaca buku dan maka itu sering disalah ertikan sebagai pemalas. Mereka lebih aktif secara mental daripada fizikal.
Ular juga dikenali murah hati, dan kekasih yang mencintai dengan sepenuh hati. Sedikit berbahaya dan pintar, filosofi Ular dan intuisinya secara umum lebih menguasai daripada logika dalam hal perasaan dan instinct. Ular akan bergantung dengan dirinya sendiri sebelum mencari orang lain. Ini menjadikan Shio ini berhasil dalam semua peluang bisnes, hati-hati dan berfikiran jauh.


Tips Cinta Tahun Ular
perlu penuh kasih sayang dan perhatian. Selalu pelihara kebahagiaan yang anda miliki demi menghapus emosi negatif dan
kemarahan anda.
Pasangan secocok ; Kerbau, Monyet, Ayam


Lahir di Tahun ; 1953, 1965, 1977, 1989, 2001






KUDA

Kamu adalah orang yang mandiri dan periang. Selain pandai dan ramah, kamu cenderung menjadi egois dan tajam dan harus menjaga diri agar tidak terlalu mementingkan diri sendiri. Shio kamu menandakan sukses sebagai petualang, peneliti, puitis atau politik.

Sifat yang kurang sabar dari Kuda dapat menjadikan mereka agak sensitif. Mereka tidak menyukai rutin. Shio ini juga tahu bagaimana memotivasi orang lain.
Tips Cinta Tahun Kuda
Asmara, mabuk cinta. Pasangan secocok ; Harimau, Kambing, Anjing.


Lahir di Tahun ; 1942, 1954,1966, 1978, 1990, 2002, 2014




KAMBING
Lembut, ramah dan sopan. Bermimpi sepanjang hari adalah kesukaan dari Shio Kambing. Shio Kambing yang kreatif dan misterius ini membutuhkan banyak waktu dalam kesendiriannya untuk berpikir. Kambing biasanya paling nyaman dalam pemikiran mereka sendiri. Shio ini sangat cocok bergerak dalam bidang seni. Kambing cenderung untuk tidak terlalu teratur dan tidak terlalu materialistik secara umum, mencari kekayaan dalam imaginasi mereka. Namun, dalam hal cinta, Kambing dapat menjadi royal dalam memberikan hadiah. Penampilan juga sangat penting bagi Kambing, yang juga dapat menjelaskan mengapa mereka dapat menghabiskan waktu dalam merias diri.


Tips Cinta Tahun Kambing
Banyak kesempatan untuk mengenal lawan jenis anda. Setelah menemukan seorang yang anda sukai, cintailah dia. Pasangan secocok ; Arnab, Kuda, Babi


Lahir di Tahun ; 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003, 2015






MONYET
cerdik, otak cemerlang, sangat pintar, karena sifat alami kamu yang luar biasa dan personaliti yang menarik, kamu sangat disukai. Monyet, bagaimanapun harus menjaga agar tidak menjadi orang yang oportunis dan tidak dipercayai oleh orang lain. Shio kamu menjanjikan kesuksesan dalam segala bidang yang kamu cuba.
Shio Monyet juga pendengar yang baik dan dapat mengatasi situasi yang menyulitkan. Sifat alami Shio ini adalah keingin tahuan yang menyebabkan mereka menjadi sangat tahu banyak hal dalam pelbagai topik. Monyet memiliki sisi membanggakan diri sendiri dengan cara menarik perhatian rakannya melalui apa yang mereka ketahui.


Tips Cinta Tahun Monyet
tunjukkan perhatian dan cinta yang lebih kepada pasangan anda. Pasangan cocok ; Tikus, Naga, Ular


Lahir di Tahun ; 1944, 1956, 1968, 1980, 1992, 2004, 2016




AYAM ( ROOSTER)
Ayam adalah pekerja keras ; tegas dalam mengambil keputusan juga jarang mengutarakan pemikiranya. Oleh karena ini, kamu cenderung menjadi eksklusif terhadap orang lain. Kamu adalah pemimpin, pemilih busana yang baik dan ekstravaganza. Lahir dalam shio ini kamu dapat bahagia menjadi pemilik restoran, penerbit, tentara atau touris.

Shio Ayam adalah pemikir yang cepat yang sangat praktikal dan sangat kaya akan pengetahuan. Ayam sangat terbuka dan menghargai kejujuran orang lain. Dengan orang yang tepat, Ayam akan sangat setia, mempercayai dan memimpin kekasihnya.


Tips Cinta Tahun Ayam
Tingkatkan kemesraan anda terhadap pasangan. Jangan biarkan pihak ketiga berkesempatan mengganggu. Pasangan cocok ; Ular, Kerbau, Naga.


Lahir di Tahun ; 1957, 1969, 1981, 1993, 2005, 2017




ANJING
Optimistik, pancaindera yang tajam. Sangat jujur, dan setia kepada orang yang kamu cintai. Kamu selalu merasa khuatir, perkataan yang tajam dan cenderung mencari kesalahan. Namun kamu akan menjadi businessman, aktivis, guru atau polis yang baik.
Shio Anjing agak sulit dalam mempercayai orang lain. Mereka biasanya lebih mempercayai diri sendiri kecuali berbohong untuk kebaikan, Shio Anjing ini biasanya mengatakan apa adanya agar menghindari masalah di kemudian hari. Shio Anjing dapat menjadi teman yang luar biasa, menjaga rahsia, setia dan pendengar yang baik.
Mereka jarang bergaul dalam kehidupan sosial, sebaliknya mereka suka di rumah, hanya bergaul terhadap topik yang dianggap penting untuk mereka.


Tips Cinta Tahun Anjing
Anda mungkin mempunyai banyak teman, tetapi pilih salah satu yang paling anda sukai. Sudah tiba saatnya bagi sepasang kekasih untuk menempuh ikatan perkawinan. Pasangan cocok ; Harimau, Kuda, Arnab.


Lahir di Tahun ; 1946, 1958, 1970, 1982, 1994, 2006, 2018




PIG
Terus terang dan bersikap terbuka. Kamu adalah teman yang baik, orang yang pintar dengan kebutuhan yang kuat untuk mencapai tujuan apapun. Kamu sangat baik, toleransi dan jujur namun juga mengharapkan hal yang sama dari orang lain, tentunya hal ini sangat naif. Pencarian kamu terhadap material dapat menjadi kegagalan. Sangat berhasil dalam bidang seni seperti penghibur atau juga pengacara.
sangat sedih jika tidak ada orang sekitar yang menghargainya. Sangat murah hati sebagai seorang yang memiliki sifat malaikat, teman yang luar biasa kerana mereka menolak untuk melihat keburukan dari suatu hubungan, tapi hal ini dapat membuat orang lain mengambil keuntungan darinya. Ia juga dapat menjadi sangat kejam jika di kecewakan terutama dalam bab cinta, persahabatan atau rakan bisnes.
Biasanya adalah individu yang sangat pandai, senang belajar, bermain dan terus mencari pengetahuan yang lebih jauh. Mereka dapat dianggap sebagai orang malas, kerana kecintaan mereka terhadap hal hal yang baik; Shio ini juga sangat senang menghabiskan waktu bercinta, tidur, dan mandi dalam waktu yang lama. Cenderung menjadi rakan hidup yang baik kerana hati emas mereka dan kecintaan mereka kepada keluarga. Meskipun begitu, mereka dapat menjadi sangat eksklusif, mencari waktu kosong kepada mereka yang sangat menghargai mereka dan tidak memperdulikan orang lain.


Tips Cinta Tahun Pig
sikap toleransi, sabar, memahami, percaya, kepedulian, dan kasih sayang
adalah faktor-faktor yang mengikat dua orang untuk hidup bersama (membina hubungan) secara harmonis.
Pasangan cocok ; Kambing, Arnab, Harimau.


Lahir di Tahun ; 1959, 1971, 1983, 1995, 2007, 2019




PERHATIAN: IA SEKADAR PENGETAHUAN, 
wallahua'lam...