KALAM HIKMAH

Apabila anda berada di pagi, jangan menunggu datangnya waktu petang. Hiduplah dalam batasan hari ini sahaja. Curahkan seluruh perhatian anda untuk menjadi lebih baik di hari ini.

Cubalah mengasingkan diri dari manusia, kecuali untuk kebaikan. Jadilah orang yang sentiasa berada di dalam rumah. Laksanakanlah urusan anda dengan baik dan kurangilah pergaulan anda dengan orang lain tanpa faedah.

Perbanyakkanlah mengucap La haulawala quwwata illa billah, kerana kalimah ini dapat melapangkan dada anda, memperbaiki keadaan, perkara yang berat menjadi ringan, dan akan menjadikan diri anda diredhai oleh Dzat Yang Maha Kuasa.

Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang maslahat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan.

Yakinlah anda, bahawa dunia ini merupakan tempat yang penuh dengan cubaan, bala', kesulitan dan kesedihan. Oleh kerana itu, terimalah ia seadanya dan selalulah minta pertolongan Allah.

Maniskanlah wajah anda kepada siapa saja, nescaya anda akan mendapatkan cinta kasih mereka. Haluskan tuturkata anda, pasti mereka akan mencintai anda. Dan tawadhu'lah terhadap mereka, pasti mereka akan menghormati anda.

Lihatlah orang yang lebih rendah dari anda dari segi tubuh badan, rupa, harta, rumah, pekerjaan, dan keluarga, nescaya anda akan menyedari bahawa anda masih lebih baik daripada ribuan orang lainnya.

Carilah rezeki yang halal, dan jauhilah rezeki yang haram dan janganlah anda meminta-minta kepada yang lain. Berniaga lebih baik daripada menjadi pegawai. Gandakan harta anda dengan berniaga, dan hiduplah dengan kesederhanaan.

Janganlah marah, sebab marah hanya akan merosakkan keadaan jiwa, mengubah budi pekerti, memperburukkan pergaulan, menghancurkan kasih-sayang, dan memutuskan tali silaturrahim.

Jika anda ingin merasakan kebahagiaan bersama orang lain, maka perlakukanlah mereka dengan cara yang sama yang anda sukai ketika mereka memperlakukan anda. Jangan merendahkan dan meremehkan martabat mereka.

Berbincang dengan teman dapat menghilangkan kesedihan. Bersenda gurau dapat menciptakan suasana santai. Mendengarkan syair dapat menenangkan hati.

Sahabat yang paling baik adalah orang yang sangat anda percaya dan membuat diri anda tenang bersamanya, membantu kesulitan anda, ikut prihatin dengan kegelisahan anda, dan ia tidak menyebarkan rahsia anda.


KATA MOTIVASI

Diri sendiri adalah teman yang paling rapat.

Sebaiknya, sebelum berkahwin lagi, keserasian diambil kira.

Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

Yakinilah pasangan anda itu adalah yang terbaik buat anda.

Orang yang bahagia sentiasa mudah apabila hendak tidur dan dia boleh tidur dengan lena dan bangkit dengan bersemangat.

Ingat anak-anak, ingat rumahtangga, ingat jiran tetangga, ingat latarbelakang diri, dan ingat agama tatkala bergaduh.

Februari 20, 2014

ISteri HARAM Bekerja , Kecuali ...

Bismillahirrahmanirrahim.
Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala  ali Muhammad.





---------------------------------------------------------------------------------------
"Dan orang - orang yang beriman lelaki dan perempuan, sesetengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah SWT dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah SWT; sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. "  
( At-Taubah: 71)
-----------------------------------------------------------------------------------------


Konflik kehidupan akan mengisi ruang lingkup semua individu . Konflik ini perlu ditangani dengan ilmu . Ilmu yang dimaksudkan ini bukan sekadar ilmu yang bersifat teori tetapi lebih kepada kefahaman yang jelas terhadap kehendak Allah SWT dalam kehidupan seorang manusia .

Diibaratkan jika ingin membina rumah pelannya harus jelas, arkiteknya, bahan-bahan binaannya dan hiasan dalaman yang diperlukannya juga terperinci .

Jadi , seorang wanita perlu memahami secara jelas peranan dan tanggungjawabnya dalam sesebuah perkahwinan . Jangan rasa terbeban dengan peranan dan tanggungjawab kerana semua ini bertujuan untuk beribadah kepada Allah SWT .


Hukum Wanita Bekerja
Menurut hukum fekah yang berdiri di atas kaedah yang jelas berdasarkan nas al-quran dan hadis menunjukkan wanita mempunyai peranan yang penting dalam mengimarahkan rumahtangga kerana rumahtangga adalah dunia kecil yang menjadi teras kepada pembinaan ummah dan tamadun .

Sehinggakan Allah SWT menegaskan kepada wanita melalui firman-Nya,
"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu." ( Al-Ahzab : 33 )

Menurut para ulama, tafsir ayat ini diturunkan kepada isteri - isteri Baginda SAW , namun hukumnya merangkumi semua wanita Muslimah . Hal ini demikian kerana masyarakat Muslim perlu membina jati diri dan akhlaknya dari rumah melalui kasih sayang serta perhatian seorang ibu .

Bagaimanapun , perkara ini hanyalah suatu hukum yang berbentuk umum . Dalam situasi yang lain , hukum ini diharuskan bagi wanita untuk memberi sumbangan di luar rumah sebagai kaum lelaki .

Hal ini jelas melalui sirah Baginda SAW yang mana isteri - isteri Baginda SAW ketika itu memainkan peranan dalam masyarakat . Mereka memberi sumbangan kepada masyarakat dengan mengajar para wanita mengenai hal ehwal agama dan kewanitaan . Namun, harus diberi perhatian bahawa kelonggaran ini diberikan dengan syarat tanggungjawab dalam keluarga tidak sesekali diabaikan .


Konteks Semasa 
Hukum asal wajib mencari dan memberi nafkah dalam keluarga terbeban atas seorang suami sahaja .



---------------------------------------------------------------------------------
"Kaum lelaki itu ialah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan . Oleh sebab itu , Allah telah melebihkan orang - orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang - orang perempuan dan juga kerana orang - orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka .  
" ( An- Nisa' : 34 )
----------------------------------------------------------------------------------



Bagaimanapun, realiti semasa telah mengharuskan wanita untuk bekerja bagi memenuhi kepentingan manusia . Ada beberapa kerjaya yang sangat memerlukan penglibatan seorang Muslimah secara khusus bagi menangani masalah Muslimah yang lain .

Kita ambil contoh seperti doktor pakar sakit puan . Kerjaya ini sememangnya memerlukan seorang Muslimah yang pakar untuk penyakit yang berkaitan dengan wanita (genekologi) . Contohnya , kelahiran , penyakit - penyakit dalaman wanita dan sbg.

Dengan adanya Muslimah yang mengambil peranan di sini maka ia telah menyelamatkan Muslimah yang lain daripada melakukan perkara - perkara yang melanggar syarak dan percampuran antara lelaki dan perempuan walaupun dari sudut perubatan . Ia mampu menjaga maruah seorang Muslimah. Ini ialah Fardu Kifayah bagi seorang wanita untuk menyelamatkan wanita lain .

Ada pun sesetengah kerjaya boleh diuruskan dari dalam rumah seperti perniagaan dalam talian dan sbg. maka ia juga adalah harus .

Wanita yang kematian suami atau suami yang uzur tidak dapat keluar mencari nafkah maka ia juga diharuskan untuk pergi bekerja . Namun , semua ini terikat dengan syarat - syarat yang telah digariskan oleh syarak .

Bagaimanapun , terdapat dua kerjaya yang ditegah untuk wanita menceburinya , iaitu pekerjaan sebagai pemimpin negara dan juga sebagai hakim atau qadi .
Dua pekerjaan ini amatlah tidak digalakkan oleh syarak .


Wanita - wanita yang bekerja pada zaman Baginda SAW

Ar - Rubaiyyie binti Mua'wwiz r.ha.
Sukarelawati Perang
beliau berkata , "Kami pernah berperang bersama Nabi SAW , dan kami berkhidmat kepada mereka . Kami menghantar tentera yang terbunuh (syahid ) dan cedera pulang ke Madinah . (Riwayat Buhari)


Ummu Athiyyah r.ha.
Sukarelawati Perang
beliau berkata , "Aku pernah turun ke medan perang bersama Rasulullah SAW dalam tujuh peperangan . Aku berada di belakang rombongan mereka . Aku menyiapkan makanan kepada bala tentera , dan aku merawat tentera yang cedera dan aku mengubati tentera yang sakit .
(Riwayat Muslim)


Sayyidatina Zainab binti Jahsy r.ha.
Usahanita
Al-Hafiz Ibnu Hajar menyebut al-Hakim telah meriwayatkan daripada Sayyidatina Aisyah r.ha. pernah berkata, "Zainab (isteri Baginda SAW) merupakan seorang wanita pengusaha hasil tangannya sendiri . Dia menyamak kulit lalu menjahitkannya dan disedekahkan hasil tersebut 
fi sabilillah . "
(Al - Hakim berkata riwayat ini di atas syarah Muslim)




sumber: FikhWanita ,Ustazah Sumayyah Abdul Aziz
Ijazah Sarjana Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Pensyarah Fakulti Kontemporari Islam Universiti Sultan Zainal Abidin (UnisZa)



***


Bukan semua orang yang belajar akan faham,
Dan bukan semua orang yang faham akan amal,
..dan bukan semua orang yang amal akan ikhlas,
..dan bukan semua orang ikhlas akan ajar apa yang dia tahu,
..dan bukan semua orang yang mengajar akan menyebabkan orang faham.

Ya Allah! golongkan kami dikalangan orang - orang yang mencari IlmuMu dan belajar, faham , amal, ikhlas dalam menyampaikan IlmuMu dan menjadi asbab yang baik kepada orang - orang sekeliling kami ...


***

Tiada ulasan:



NetOops protected image